De Draverij

De harddraverij. De paardenkoers. Formeel spreken we van de kortebaandraverij. Een jaarlijks hoogtepunt in Heemskerk en nog in menige andere plaats in Nederland. In Heemskerk niet meer weg te denken sinds 1925, toen de Harddraverijvereniging werd opgericht er voor het eerst een paardenkoers werd gehouden op de Marquettelaan. In sommige plaatsen is de traditie nog ouder, maar vrijwel overal is het vooral een dag waarop het dorp samenkomt voor de gezelligheid en het weerzien. Of je nu een liefhebber of kenner van de drafsport bent, of er eigenlijk geen fluit van begrijpt… het maakt niet uit. De harddraverij wil je niet missen.

Een kortebaandraverij is een drafwedstrijd voor paarden waarbij de rijder, of pikeur, zich op een sulky achter het paard bevindt. De ‘kortebaan’ van Heemskerk wordt al sinds de oorsprong verreden op de Marquettelaan. Deze wordt speciaal voor de koers afgesloten voor het verkeer. Er wordt een parcours uitgezet van 300 meter, rondom voorzien van hekken voor de veiligheid van paarden en publiek.

De Harddraverijvereniging Heemskerk krijgt vergunning van de gemeente om entree te heffen voor het evenement, wat nodig is om de exploitatie te bekostigen. Omdat de weg speciaal voor de draverij wordt afgesloten en het hele parcours voor één middag koersen moet worden aangelegd zijn de kosten aanzienlijk. Leden van de vereniging, die met hun contributie de vereniging steunen, krijgen twee gratis toegangskaarten.