De vereniging

De harddraverijvereniging Heemskerk werd in 1925 opgericht op initiatief van Gerrit Voortman (de wagenmaker). Hij richtte, mede namens enkele andere paardenliefhebbers onder wie Cornelis Tijms, Antoon de Wildt, Piet Klaase, Jan Henneman, Jan de Wit, Gerrit Schoehuis en Jan Stubenitsky, een brief aan het gemeentebestuur met de vraag of de raad ermee akkoord kon gaan de jaarlijkse volksfeesten met één dag uit te breiden om een harddraverij te kunnen houden.

Goedkeuring

Op 10 maart 1925 was er goedkeuring en zo is de harddraverij Heemskerk ontstaan. Veel informatie is terug te vinden in ons 75-jarig jubileumboek, dat in 2000 aan alle leden is uitgereikt.

Vandaag de dag bestaat de harddraverijvereniging dus bijna 100 jaar en geldt als een onuitwisbare traditie waarvoor jong en oud op de eerste donderdag in september bijeenkomt aan de Marquettelaan. Emigranten komen ervoor terug, weersomstandigheden worden getrotseerd en de gezelligheid is minstens zo belangrijk als het wedstrijdverloop. De kortebaandraverij van Heemskerk wordt alom geroemd om zijn goede sfeer en is –mede dankzij de strakke asfaltbaan– een geliefde koers voor deelnemers. De bijschrijving in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland, begin 2022, vormt een kroon op het werk van de besturen die door de jaren heen dit evenement levend hebben gehouden, en voor het Heemskerkse publiek dat de kortebaan zijn niet aflatende steun heeft betuigd van achter de dranghekken op het grootste evenement van het jaar in het dorp.