Veiligheid en dierenwelzijn

Toegang naar de baan

Rotonde Bachstraat – Ridder Arnoudlaan (hoofdingang)
Mozartstraat – Marquettelaan
Jonkheer Geverslaan – Marquettelaan
Oosterweg – Marquettelaan

Parkeren

De mogelijkheden van parkeren zijn beperkt. U wordt dan ook geadviseerd om zoveel mogelijk met de fiets of lopend te komen.

Veiligheidseisen van de gemeente Heemskerk

Wanneer u de harddraverij bezoekt dan wijzen wij u er op dat het streng verboden is om voedsel of drank dat in glas is verpakt mee te nemen. Langs de baan is het in bezit hebben en het gebruik van glas niet toegestaan. Bij de entrees zal u hierop worden gecontroleerd. Vanwege de drukte op de baan worden ook (party)tenten, bankstellen etc. niet toegestaan om mee te nemen. Dit brengt de doorstroming en daarmee de veiligheid op de baan in gevaar.

De huisregels kort samengevat:

• Tassencontrole verplicht
  • GEEN glas mee op de baan!
  • Meegebrachte drank geen enkel probleem, maar alléén in blik, plastic of karton
  • GEEN partytenten of meubilair
  • Kleine statafels uitsluitend tegen hekken achterzijde, liefst met tiewrap bevestigd (zodat doorgang vrij blijft)
  • GEEN eigen geluidsinstallaties toegestaan langs de baan
  • Gooi afval a.u.b. in de bakken

Verkoop van dranken en etenswaar

Aan weerszijden van de baan zijn verkooppunten van dranken. De dranken worden vanwege de veiligheid alleen in plastic bekers verkocht. Om iets te eten kunt u, ook aan beide zijden van de baan, terecht bij de snackwagens van Goudgele Patat.

Op de baan zijn toiletwagens, mobiele toiletten en plaskruizen aanwezig. Maak hier gebruik van.

Dierenwelzijn

Dit hoort natuurlijk het eerste onderwerp van deze pagina te zijn: bij kortebaandraverijen, dus ook die van Heemskerk, staat dierenwelzijn voorop. De wedstrijd staat onder toezicht van de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport (NDR), die ook verantwoordelijk is voor het wedstrijdreglement. In het reglement zijn bepalingen opgenomen op het gebied van dierenwelzijn: zo is het gebruik (zelfs het bij zich dragen) van de zweep al jaren geleden verboden, wordt bij elke kortebaandraverij gecontroleerd op toediening van verbonden stoffen (dopinggebruik) en gelden regels voor maatregelen (of zelfs afgelasting) bij bijvoorbeeld extreme temperaturen. Bij iedere kortebaandraverij is verplicht een dierenarts en hoefsmid permanent aanwezig. Bovendien worden vanuit het draverijcomité regelmatig aanwijzingen gegeven aan het publiek, als dat vanuit dierenwelzijn noodzakelijk wordt geacht (bijv. het niet fotograferen met flitslicht, het buiten de baan houden van paraplu’s, geen afval en plastic op de baan gooien, etc.).

Zowel voor paard als publiek is het ook belangrijk dat iedereen zich strikt houdt aan de regels voor het oversteken van de baan. Dit mag in Heemskerk uitsluitend op aanwijzing van de gecertificeerde verkeersregelaars ter hoogte van het middenstek, en alléén tussen omlopen door als de wedstrijd stilligt. Wie tijdens de wedstrijd aan de overkant wil komen, moet dus omlopen via de start- finishzijde.