Erfgoedvlag overhandigd aan gemeentebestuur

De Heemskerkse Harddraverijvereniging, onlangs toegevoegd aan de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland, heeft de officiële erfgoedvlag die hoort bij de inschrijving aangeboden aan het gemeentebestuur. De wethouders Aad Schoorl (Sport & Cultuur) en Frits Brouwer (Financiën) namen de vlag namens het college in ontvangst op Chateau Marquette, een plek die zelf ook tot het erfgoed van Heemskerk behoort en sinds jaar en dag nauw verbonden is met de harddraverij op de Marquettelaan.

Secretaris Hans Nelissen van de harddraverijvereniging overhandigde de vlag, met voorzitter Gerard Post Uiterweer, aan de wethouders. Nelissen merkte daarbij op dat de draverij weliswaar geen subsidie van de gemeente ontvangt of verlangt, maar dat de opdracht om het immaterieel erfgoed voor de toekomst te behouden wel een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. De draverij is sinds 1925, het oprichtingsjaar van de vereniging, uitgegroeid tot misschien wel de grootste traditie van het dorp. Wethouder Schoorl nam de vlag naar eigen zeggen met een gevoel van trots in ontvangst: “Erkenning van de harddraverij als immaterieel erfgoed onderstreept hoe zeer dit jaarlijkse gebeuren de identiteit van Heemskerk weerspiegelt. Als in januari de vrije dagen worden geblokt, staat de kermis –met de paardenkoers voorop– al eerste aangestreept in de agenda’s. Zelfs mensen die al lang niet meer in Heemskerk wonen komen er ieder jaar voor terug.”

Immaterieel erfgoed
(vlnr) Hans Nelissen en Gerard Post Uiterweer overhandigen namens de vereniging de Erfgoedvlag aan wethouders Aad Schoorl en Frits Brouwer. (foto Maartje Brakenhoff)

Bij de aanvraag te worden opgenomen in de inventaris, is het draagvlak dat het evenement in de plaatselijke gemeenschap heeft van doorslaggevend belang. Dat draagvlak is in de loop der jaren zeer groot gebleken. De verplaatsbare rotonde op de Marquettelaan is daarvan nog altijd het bewijs: een slimme en flexibele oplossing om de draverij te kunnen behouden op deze historische locatie. Ook heeft het draverijbestuur de laatste jaren te maken met toenemende regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld milieu en veiligheid. “Het is belangrijk dat we daar samen met het gemeentebestuur steeds opnieuw met een realistische blik naar kijken,” aldus Hans Nelissen: “We zorgen met een klein clubje vrijwilligers dat iedereen in Heemskerk kan genieten van de jaarlijkse paardenkoers, er zijn natuurlijk grenzen aan ons kunnen. De harddraverij moet letterlijk en figuurlijk wél leuk blijven”.

Check regelmatig ons nieuws!